• Marca Swatch

Istoric

Povestea Swatch este povestea unei revolutii. In 1983, aparitia neasteptata a unui ceas accesibil,produs in Elvetia si realizat din plastic!!! a intors lumea cu susul in jos. Brusc, ceasul a devenit mai mult decat un simplu instrument de masurare a timpului. Este un nou limbaj, un nou mod de a comunica din inima fara a folosi cuvinte. Ceasul Swatch este o expresie a bucuriei, o afirmatie provocatoare, un zambet cald.Astazi revolutia continua: Swatch comunica si toata lumea intelege. Nu a fost intotdeauna asa. La sfarsitul anilor ’70 ceasul elvetian era o lucrare realizata cu atenta maiestrie, o piesa unica, valoroasa, lasata din generatie in generatie sa fie pretuita intreaga viata. Echipat cu un complex mecanism manual asamblat de mana, ceasul era expresia unei culturi in care aveau loc modificari, in cazul in care aveau loc, numai dupa deliberari lente. Au fost introduse noi modele, dar schimbari in modul in care se faceau ceasurile au fost putine si rare. Si apoi a venit criza, nu intru totul pe neasteptate , dar ignorata cu seninatate prea mult timp. Peste noapte piata a fost inundata cu ceasuri din Asia echipate cu mecanisme quartz. Acestea erau precise, cele mai multe erau cel putin la fel de precise precum ceasurile mecanice si erau foarte convenabile ca pret. Nu mai era necesar sa economisesti luni sau ani pentru a-ti permite un ceas. Insa partea cea mai rea era ca oamenii le cumparau! Chiar si elvetienii isi achizitionau ceasuri ieftine, cu miile! In cativa ani, valoarea exporturilor de ceasuri elvetiene s-a redus la jumatate. Cota de piata a elvetienilor a scazut de la peste 50% la 15% si concurenta din Asia a redus numarul locurilor de munca in orologeriile din Elvetia de la 90.000 la mai putin de 25.000. 

Ceasornicarii elvetieni devenisera o specie pe cale de disparitie. Insa a intrat in scena Nicolas G. Hayek ale carui propuneri si idei revolutionare au condus industria de la o experienta aproape de disparitie la bunastarea fara precedent de astazi. Una dintre ideile sale stralucite a fost aceea a unui “al doilea ceas” – o piesa care sa nu fie costisitoare, nu o alta piesa bijuterie artizanala, ci un nou mod, fascinant de a spune cine esti si cum te simti: elegant, emotiv, provocator, seducator… Si pentru ca nu costa o avere, al doilea ceas a fost curand urmat de un al treilea, al patrulea, iar restul este istorie. În 2006, Swatch a sarbatorit producția a 333 milioane de ceasuri, fiind astazi una dintre cele mai mari marci ale lumii, cunoscut peste tot ca un producator de ceasuri colorate, interesante, în ton cu ultimele tendințe. 

Reducerea radicala a numarului de piese din interiorul unui ceas cunoscuta drept “Revolution 51” a facut posibile noi metode de asamblare, iar o varietate de noi tehnologii de ambalare au permis livrarea produselor in cutii captivante.Progresele continue în design, dezvoltarea materialelor și tehnologiilor de producție au permis companiei Swatch sa faca o gama mult mai larga de clienti sa aiba acces la ceasurile mecanice.   Primele ceasuri Swatch au fost tocmai asta: ceasuri elvețiene de calitate, din material plastic. In saptamanile și lunile care au urmat lansarii, Swatch a luat lumea cu asalt. De atunci ei au continuat, sa forteze limitele tehnologiei si au introdus o gama uimitoare de materiale: de la plastic, otel inoxidabil si aluminiu pana la tesaturi sintetice, cauciuc și silicon.

Compania continua sa gaseasca noi modalitati de a da textura si culoare unei game tot mai mari de forme, iar designerii inventivi profita de tot ceea ce tehnologia ofera. Clubul Swatch a debutat ca o modalitate a colectionarilor, dar si a fanilor marcii, de a se reuni, a impartasi entuziasmul si a etala cele mai noi modele de ceasuri.Astazi clubul Swatch a evoluat pentu a deveni o comunitate universala. Swatch club aduce oamenii impreuna 24 de ore din 24 – fani care iubesc arta, urmaresc sporturile si tin pasul cu cele mai noi tendinte in lifestyle si comunicare. Toata lumea recunoaste un ceas Swatch cand vede unul. Exista in mod clar ceva ce face Swatch diferit de orice alt brand de ceasuri. Ce este diferit? Aspectul, culorile, plasticul? Sau poate faptul ca este fabricat in Elvetia si este suficient de versatil pentru a fi purtat aproape cu orice.

Dar Swatch este mai mult decat o foarte buna cota de piata. Swatch este o atitudine, o abordare a vietii, un fel de a privi lucrurile. Este o modalitate de a comunica fara cuvinte. Inca de la inceput Swatch a avut o conexiune cu arta. Ca si arta pop, ceasurile Swatch au avut ca sursa de inspiratie cultura populara, iar ceasul in sine a devenit in curand o “panza” pentru artisti celebri, pictori, sculptori, muzicieni sau mari regizori ai lumii. Nu mediul este cel care conteaza, ci actul de a crea ceva diferit, impulsul creator si expresia sa. Primul artist care a colaborat cu Swatch a fost Kiki Picasso in 1984 la mai putin de un an de la lansarea primului Swatch.Printre cele mai bine primite creatii pentru Swatch s-au numarat ceasurile concepute de Agatha Ruiz de la Prada, Jean-Charles de Castelbajac, David La Chapelle sau Jeremy Scott.